Ny Bygg- och utvecklingschef på Kopparstaden

Kopparstaden, Dalarnas största bostadsbolag, har rekryterat Johan Appelberg, regionchef på Sweco som ny Bygg- och utvecklingschef efter Leif Kajblad som går i pension till sommaren. Kopparstaden står inför stora utmaningar under de kommande åren med underhåll av miljonprogramsområdena, samtidigt som nyproduktionstakten ökar.

Bolaget har valt att göra mycket i egen regi vad gäller byggprojektledning, upphandling och projektering – delar som Johan Appelberg kommer att få leda och utveckla med start i slutet av maj. Han kommer också ingå i Kopparstadens ledningsgrupp.

-Vi är mycket glada över att kunna knyta Johan till oss. Han har en bred kunskap inom bygg, konstruktion och ledarskap. Därtill visar han ett stort samhällsengagemang, något som är viktigt för att göra ett bra jobb på Kopparstaden, säger Kopparstadens vd Pernilla Wigren.

Bygg- och utvecklingsavdelningen har 15 anställda och driver årligen ett fyrtiotal projekt (nyproduktion, underhåll och energieffektivisering) till ett värde av ca 250 miljoner kronor vilket gör Kopparstaden till en av de stora byggaktörerna i Dalarna.

-Jag ser verkligen fram emot att få ingå i Kopparstadens organisation samt att vara med och utveckla Faluns bostäder, säger Johan Appelberg.

Johan är 45 år, är civilingenjör med inriktning väg- och vattenbyggnadsteknik och bor i Falun med familj sedan 15 år tillbaka.