Information om Covid-19

Kopparstaden följer de instruktioner och riktlinjer som myndigheterna ger. Vi har höjd beredskap och tydliga planer för hur vi tar oss an ett större utbrott av viruset.

Med anledning av den nuvarande utvecklingen av pandemin i Sverige och den oro som en del kan känna i samband med detta har vi av omtanke för alla medmänniskor vidtagit ett par förebyggande försiktighetsåtgärder.

Det här ber vi dig som hyresgäst att tänka på

  • Tillsvidare åtgärdar vi endast akuta fel i lägenheter där riskgrupper eller personer som är +70 bor. För övriga hyresgäster ber vi om förståelse för att vi helst endast åtgärdar akuta fel med tanke på det läge som råder i Falun – kan det vänta så återkom när pandemin har avtagit.
  • Var inte hemma när Kopparstaden eller entreprenör utför en besiktning eller åtgärdar ett fel i din lägenhet.
  • Vi ses gärna – men på distans. Välj i första hand någon av våra iandra kontaktvägar så som telefon, e-post, via Mina Sidor på hemsidan eller i appen.
  • Vi tar emot bokade besök i vår Bobutik. Detta gör du genom att skicka e-post till marknad@kopparstaden.se eller ring oss på telefon 023-458 00.
  • Behöver du göra en felanmälan och har något sjukdomssymptom ex. feber, ont i halsen, hosta, andningsbesvär eller andra förkylningssymptom ber vi dig att återkomma när du är frisk igen. Är det ett akut problem hör du självklart av dig så löser vi det på bästa sätt. Uppge då vid felanmälan att du är sjuk.
  • Om du säger upp din lägenhet så hänvisar vi till informationen om visning av lägenheter under coronapandemin.
  • Om du ska flytta in eller ut ur en lägenhet så hänvisar vi till informationen gällande in- och utflytt under coronapandemin.

Dessa försiktighetsåtgärder arbetar Kopparstaden efter

  • Du kan känna dig trygg med att våra medarbetare och entreprenörer följer de riktlinjer myndigheterna gått ut med gällande att inte vara på jobbet om man uppvisar sjukdomssymptom.
  • Kopparstaden har informerat alla medarbetare och entreprenörer om de hygienåtgärder som bäst skyddar mot smitta, bland annat att tvätta händerna ofta.
  • Vi undviker fysisk kontakt och håller avstånd. Vi uppmanar alla hyresgäster att göra likadant.
  • Vid besök i Bobutiken eller hembesök hos våra hyresgäster kommer våra medarbetare och entreprenörer att fråga dig innan de går in i din lägenhet om du eller någon i hushållet visar sjukdomssymptom.
  • Istället för en fysisk visning av lägenhet så kommer uthyrningen istället att skicka bilder till de som fått visningserbjudande.
  • En felanmälan görs via vårt kundcenter som kan ställa kontrollfrågor för att undvika smittspridning.
  • Med anledning av Folkhälsomyndighetens rekommendationer så väljer vi att inte hyra ut våra gemensamhetslokaler, bastur och gästlägenheter för tillfället.
  • Vi utför endast akuta serviceordrar hos riskgrupper för att undvika allvarliga konsekvenser.

Om du som hyresgäst har fler frågor eller funderingar på vad hur vi som hyresvärd arbetar under Corona pandemin hänvisar vi till Frågor och svar på vår hemsida.

Denna information och beslutsåtgärder gäller tillsvidare. Kopparstaden följer samhällsutvecklingen och återkommer med ny information via hemsidan kontinuerligt.

Senast uppdaterad 2020-11-19

Mer information om Coronaviruset

  • Folkhälsomyndighetens rekommendationer
  • Folkhälsomyndighetens information till riskgrupper om covid-19
  • Visning av lägenheter under coronapandemin
  • In- och utflytt under coronapandemin
  • Frågor och svar inom Kopparstaden under coronapandemin
  • BRIS fem tips till barn och ungdomar som känner sig oroliga för coronaviruset
  • Folkhälsomyndighetens information about covid-19 in other languages
  • Information om Falu kommuns hantering och roll under coronapandemin