Återkoppling hyresgästenkät
På den här sidan kan du läsa om resultatet av den senaste hyresgästenkäten som genomfördes i augusti 2024.
Svaren som kommer in från enkäten väger tungt i vårt utvecklingsarbete, en möjlighet för dig till boinflytande. Hyresgästenkäten är en viktig kanal för dig som vill göra skillnad, och ett ovärderligt verktyg för oss i vårt arbete med att öka kundnöjdheten för dig som bor hos oss.
Dina svar hjälper oss att utveckla och förbättra
Efter varje genomförd enkät läser vi igenom, analyserar och sammanställer alla svar. Vi kontaktar även de hyresgäster som önskar få återkoppling gällande en sakfråga eller som vill diskutera den. På detta sätt får vi fram vad du som hyresgäst önskar få förbättrat, utvecklat eller förändrat. Vissa ärenden åtgärdar vi direkt och andra ärenden tar vi med i vårt fortsatta utvecklingsarbete.
Sedan vi började med denna enkät år 2021 visar utvecklingen att våra hyresgäster blir mer nöjda och säger i allt högre de kan rekommendera oss som hyresvärd. Vi nöjer oss inte med det. Det finns alltid saker som kan och behöver bli bättre.
Ett stort tack till alla er som är med och bidrar till boinflytande och på så sätt gör skillnad för dig och dina grannar!
Nedan kan du läsa resultatet av enkäten och vilka åtgärder vi satsar på för att utveckla och förbättra.
Sammanfattande resultat av inkomna fritextsvar
Enkätsvaren visar på en blandad uppfattning bland hyresgästerna. Synpunkter framkommer om bristande service, att hyror är höga och att felanmälningar inte följs upp. Annan kritik som framkommer handlar om dåligt städade gemensamma utrymmen och störningar från grannar eller omgivningen.
Kommentarerna i enkäten kommer även från hyresgäster som är nöjda med sitt boende, som uppskattar tryggheten med hyresrätt och tycker att service och bemötande av Kopparstaden är bra.
Bland förslag på förbättringar nämns bättre underhåll av utemiljöer och gemensamma utrymmen.
Åtgärder och förbättringar
Städning av allmänna utrymmen
I vårt nya avtal med städbolag har vi lagt till obligatorisk storstädning av tvättstugorna en gång per år (tidigare har vi gjort det vid behov). Storstädningen har gett gott resultat.
Tyvärr har vi däremot inte kommit till rätta ännu med den löpande städningen av trapphusen i vissa områden. Vi samarbetar med städföretaget för att det ska bli den kvalietet vi vill ha.
Tillgänglighet och återkoppling
Av fritextsvaren framgår önskemål från våra hyresgäster om att få bättre återkoppling från Kopparstaden, till exempel bekräftelser när en felanmälan är mottagen och uppdateringar om status för åtgärder. Denna idé har vi tagit med oss och kommer därför ingå i ett utvecklingsprojekt som startar upp i höst (2024).
För att vara tillgängliga är vi aktiva i flera kanaler än telefon och besök. Vårt kundcenter svarar varje dag på ett stort antal mejl och har dialog med hyresgäster i chattar.
I vårt forum för frågor och svar på kopparstaden.se, kan du söka svar på dina frågor eller ställa nya frågor som kundcenter svarar på. Under 2024 har vi utvecklat Mina sidor så att det ska vara enklare att söka bostad, förråd eller parkeringsplats.
Trygghet och närvaro i våra områden
I ett par av våra bostadsområden har vi tyvärr haft inbrott i förråd och garage. Här finns självklart önskemål från hyresgästerna att se över säkerheten så att obehöriga inte får tillträde till dessa utrymmen. Vilka åtgärder som kommer vidtas kommer variera från område till område utifrån behov. Vi gör detta arbete i samråd med de berörda hyresgästerna.
Kopparstaden har en särskild enhet som arbetar med bosociala frågor. Det kan handla om hyresskulder, klagomål, störningar nattetid och trygghet i områdena.
Våra bosociala samordnare kommer att vara mer tillgängliga ute i våra områden och samarbeta mer med våra bovärdar. Vi tror att en större närvaro med våra hyresgäster upplevs som tryggt och positivt för många. När vi träffar, lyssnar och pratar får vi snabbare en bild av hur det är i området och vilka åtgärder som vi behöver göra.
Trevliga grönområden för mer gemenskap och trivsel
Det finns önskemål om att vi i vissa områden ska ha fler och trevligare grönområden, samt att vi ska främja gemenskap och aktiviteter utomhus bland hyresgästerna, med allt från sittbänkar, fotbollsplank och basketkorgar.
Denna typ av områdesutveckling ser vi mycket positivt på och sådana förbättringar gör vi löpande, ofta då i samband med att det finns underhållsbehov som gör att vi ska rusta upp utemiljön i ett område.
Underhåll av din lägenhet (målning, tapet, vitvaror)
På vår webbplats finns det nu bättre information om vad som gäller kring underhåll och hur du går tillväga om du vill få ommålat eller tapetserat i din lägenhet. Du kan kontakta oss och beställer en underhållsbesiktning.
Läs här om underhållsbesiktning och förbättra ytskikten
Använd ditt boinflytande - påverka ditt boende
Har du synpunkter och idéer på vad som kan bli bättre rekommenderar vi dessa möjligheter: Svara på enkäten när den kommer till din mejl, kom på möten som vi bjuder in till (även tex sopsorteringsdag om det finns i ditt område), ring oss, besök oss, mejla eller chatta.