Just nu är det svårt att logga in till Mina sidor pga överbelastning på systemet.
Vänligen försök senare!

Mer information >>

Återkoppling hyresgästenkät

På den här sidan kan du läsa om resultatet av hyresgästenkäten som genomfördes i april 2025. Vi vill börja med att rikta ett stort tack till dig som svarat! Vi skickar ut enkäten tre gånger per år, till ungefär en tredjedel av våra hyresgäster varje gång. Denna gång fick vi 549 svar (jämfört med 466 i december 2024).

Hyresgästenkäten är en viktig kanal för dig som vill göra skillnad – en möjlighet till boinflytande. Svaren som kommer in väger tungt i vårt utvecklingsarbete och enkäten är ett ovärderligt verktyg för oss i vårt arbete med att öka kundnöjdheten för dig som bor hos oss.

Dina svar hjälper oss att bli bättre

Efter varje genomförd enkät läser vi igenom, analyserar och sammanställer alla svar. Vi kontaktar även de hyresgäster som önskat få återkoppling gällande en sakfråga, en fundering eller ett förslag. På detta sätt får vi kunskap om vad du som hyresgäst önskar få förbättrat, utvecklat eller förändrat. Vissa ärenden åtgärdar vi direkt och andra ärenden tar vi med oss i vårt fortsatta utvecklingsarbete.

Sedan vi började med hyresgästenkäten år 2021 visar utvecklingen att våra hyresgäster blir mer nöjda och i allt högre grad säger att de skulle rekommendera oss som hyresvärd. Det gör oss glada och ger energi och engagemang att jobba vidare med det som kan och behöver bli bättre.

Här nedan presenterar vi resultatet av den senaste enkäten och vilka åtgärder vi satsar på för att utveckla och förbättra vårt arbete och ditt boende nu och framöver. Jämfört med den förra enkäten (december 2024) ser vi en liten ökning i hur ni upplever möjligheten till boinflytande och hur ni upplever underhållet av era lägenheter – det är glädjande, och något vi vill fortsätta stärka. Vi ser också ett något lägre resultat kring bemötandet från våra medarbetare. Det är fortsatt det område där vi får allra högst betyg, men vi vill förstås göra allt vi kan för att fortsätta möta er på bästa sätt, varje dag.

Ett stort tack till alla er som är med och bidrar till boinflytande och på så sätt gör skillnad för dig och dina grannar!

Blandade upplevelser bland hyresgästerna

Fritextsvaren i enkäten visar att upplevelserna skiljer sig åt bland hyresgästerna. Många hyresgäster uttrycker nöjdhet med tryggheten, bemötandet och den snabba servicen från personalen. Andra är missnöjda med höga hyror, bristande underhåll och kommunikation.

Det finns en generell uppskattning för den goda kontakten med bovärdar och den välskötta utemiljön. Samtidigt framkommer klagomål på städning, renoveringsbehov och hantering av störningar. Hyresgästerna efterfrågar förbättringar i skötseln av gemensamma utrymmen och en mer rättvis hyresstruktur, samt uttrycker oro över säkerhet och boendekostnader.

 

Åtgärder och förbättringar

Städning av allmänna utrymmen

I vårt nya avtal med städbolag har vi lagt till obligatorisk storstädning av tvättstugorna en gång per år (tidigare har vi gjort det vid behov). Storstädningen verkar ha gett gott resultat.

Samarbetet med städföretaget (nytt sedan 2024) fungerar väl och städpersonalen har lärt känna våra områden. De förstår våra hyresgästers behov och vi har en tät dialog för att få till bra städning.

Underhåll av din lägenhet (målning, tapet, vitvaror)

Här på webbplatsen finns information om vad som gäller kring underhåll och hur du går till väga om du vill få ommålat eller tapetserat i din lägenhet. Du är alltid välkommen att kontakta oss och beställa en underhållsbesiktning för att få veta vad som kan göras och när. Har du idéer eller åsikter kring underhållet av din lägenhet – tveka inte att höra av dig och framföra dessa till oss. Vi vill att du som hyresgäst ska vara nöjd med underhållet av din lägenhet och vi vill därför bli ännu bättre på att förstå hyresgästernas behov och önskemål gällande det.
Läs här om underhållsbesiktning och förbättra ytskikten

Mer och bättre information om hyran

Vad går hyran till som du betalar varje månad? Varför höjs hyran varje år och vad betyder det egentligen att Kopparstaden är ett allmännyttigt bolag? Vi ska kommunicera mer och bättre om när, hur och varför hyran höjs, vad som ingår och hur vi använder pengarna. I årets första nummer av hyresgästtidningen BO finns en artikel om just detta. Det kommer också förbättrad information på webbplatsen under Bra att veta och Frågor och svar.

Vi kommer till dig – för att lyssna och lära

Vi på Kopparstaden vill hela tiden bli bättre på att lyssna på dig som hyresgäst. Vi vill förstå vad som är betydelsefullt för dig – vilka behov, frågor, åsikter och idéer du har som är värdefulla för oss att känna till, för att vi ska kunna utveckla och förbättra vårt arbete på ett sätt som gör skillnad för dig. Under året kommer alla våra medarbetare att möta er hyresgäster ute i våra områden i ett annat sammanhang än det vi är i till vardags. På så vis träffar fler av oss fler av er och lyssnar på er i olika situationer. Då lär vi känna er bättre. Vi ser fram emot att ses!

Använd ditt boinflytande - påverka ditt boende

Har du synpunkter och idéer gällande ditt boende? Tycker du det finns något vi borde bli bättre på? Då vill vi gärna veta det. Det finns många sätt att höra av dig på – välj det som passar dig bäst. Svara på hyresgästenkäten när den kommer till din mejl, kom och träffa oss på möten och evenemang som vi bjuder in till, använd formuläret ”Tyck till om ditt boende” här på webbplatsen, ring oss, besök oss, mejla eller chatta. Tack för att du engagerar dig!

Relaterade länkar

  • Läs mer om Kopparstaden
  • Se öppettider i vår Bobutik
  • Kontakta kundcenter