Kopparstaden förevigar sina 75 år

Utlottning av hyror, kalas och cykellekpark i centrala Falun. Detta är några axplock ur Kopparstadens program för sitt 75-årsfirande under året. Nu under hösten lanseras även en jubileumsbok som tar upp nedslag i den historiska resan från 1947 fram till idag, kryddat med hyresgästers egna berättelser.

För 75 år sedan, 1947, byggdes Stiftelsen Kopparstadens första lägenheter på Lustigknopp i Falun och året efter påbörjades bygget av Kvarnberget. Målet var att erbjuda bra bostäder för alla, något som fortfarande är kärnan i Kopparstadens verksamhet. Så lyder den inledande texten i Kopparstadens jubileumsbok.

Vi har nu funnits i 75 år och varit en viktig aktör för att bidra till det växande och hållbara samhället i Falun. Den här boken hjälper oss att minnas vår historia och därmed förstå vilka vi är. Den ska också bygga stolthet hos gamla och befintliga hyresgäster och medarbetare samt Falubor generellt, säger Kopparstadens vd Susanna Karlevill.

För den som är nyfiken finns en tillgänglighetsanpassad digital version av jubileumsboken på kopparstaden.se. Boken finns också att köpa i Kopparstadens Bobutik för 50 kronor. Pengarna skänks till Riastugan i Falun, som är en stödförening som erbjuder en fristad för människor i utsatta livssituationer.