Högskolans studenter får köpoäng i studentpresent

Grattis alla nyutexaminerade studenter! I studentpresent från Kopparstaden i Falun och Tunabyggen i Borlänge får ni ett års extra köpoäng i de båda bolagens bostadsköer. Presenten ges till alla som klarat 120 högskolepoäng vid Högskolan Dalarna. Studentpresenten kan nyttjas sex månader efter avslutade studier.

Studenterna som vill använda studentpresenten behöver inte ha bott hos Kopparstaden eller Tunabyggen under studietiden. Efter avslutade studier ansöker man om de extra köpoängen och behöver då kunna visa upp att man fullgjort sina studier och klarat 120 högskolepoäng.

Fungerar lika

Kopparstaden har haft en liknande studentpresent sedan tidigare men med lite andra kriterier, för Tunabyggen är det helt nytt, och nu är själva tanken att det ska fungera lika oavsett om studenterna vill ställa sig i kö i Falun eller Borlänge – eller i båda städerna.

Behålla viktig kompetens

- Vi vill göra det lättare för nyutbildade studenter att stanna i regionen och bosätta sig här. Vi behöver deras kompetens i en växande region, säger Anna Timander, marknadschef på Kopparstaden.

- Genom att vi gemensamt kan erbjuda den här studentpresenten så vill Tunabyggen och Kopparstaden bidra till att behålla viktig kompetens i regionen, säger Pernilla Bergkvist, marknadschef på Tunabyggen.

Ansökan om köpoängen görs via bostadsbolagens webbplatser. Presenten gäller även årets studenter som precis avslutat sina studier, om ansökan görs inom sex månader från dagen de slutade.

Anna Timander

Marknads- och uthyrningschef